Dag 9 : Vézelay-Nevers 98 km

6 juni 2019 - Nevers, Frankrijk

Gisteravond was het dus om 21.00 uur al donker op de slaapzaal. We sliepen er met 3 dames en 1 Belgisch echtpaar. Om half zes begon een van de wandelaars al te rommelen met haar spullen. Om 6.00 uur ben ik opgestaan en ook gaan ‘rommelen’. De rest werd ook wakker en om half 7 had ik alles weer ingepakt en klaar. Weer 2 etages naar beneden gesjouwd... 4 fietstassen, helm, 2 bidons, en stuurtas.

Want om half 7 konden we brood eten, koffie of thee drinken en zouden we op tijd zijn om naar het ‘lauden’ (ochtendgebed) te gaan. Wat stukjes brood met jam gegeten, alles mogelijk gemaakt door giften van pelgrims, en een kop thee gedronken en om 5 voor 7 liepen we naar de prachtige basiliek. Er zaten 9 zusters en 4 broeders klaar, met de rug naar ons toe en het gezicht naar het kruis. Ze drogen hele sobere crème kleurige capes en de zusters hadden een witte sluier om. De oudste zuster, die niet de hele bijeenkomst bleef staan, is een Nederlandse zuster. Het viel me op zover ik het kon zien, dat het eigenlijk nog vrij jonge zusters waren. De broeders 60 of ouder volgens mij... Nadat er diverse psalmen gezongen waren en gepreekt was werden wij (de pelgrims... ik volg dit jaar de route van Maastricht naar Lourdes) uitgenodigd om naar voren te komen. Er werd ons allen, we waren met 9 personen, veel goeds toegewenst en we kregen de zegen voor het vervolg van de reis. Het was heel indrukwekkend om mee te maken. Hierna heb ik een kaarsje aangestoken voor diverse mensen.

Hierna was er nog een samenkomen met deze 9 mensen, oa de voorzitter van het  Jacobs genootschap in Nederland. Ik dacht al, waar ken ik hem van.... hij had 2 jaar geleden een lezing gegeven op de fiets-en wandelbeurs toen ik naar de informatie ging voor mijn tocht van vorig jaar. Na een kop koffie en een kwartiertje praten ben ik vertrokken richting Nevers, 97 km.

Het was een glooiende tocht met uiteindelijk meer dan 1000 hoogte meters, een aantal klimmen van 5-6-7-8%, dus kom maar op Tourmalet. Ik heb alles wel in een hele lage versnelling gefietst omdat ik gisteren bij de 70 km flink last van mij knie kreeg. Vanochtend flink ingesmeerd en het ging vandaag boven verwachting! Praktisch geen last tot ongeveer 80 km. Vandaag had ik me voorgenomen om om de 15 km echt minimaal 15 minuten te stoppen, te eten en te drinken en dat ging heel goed. Ik heb zelfs om half 2 uitgebreid zitten lunchen bij hetzelfde restaurant waar Jan gisteren bij heeft geluncht. Grappig hoor, als je weet dat hij een dag eerder ook gefietst heeft waar ik vandaag fietste.

In ?? reed ik langs een fietsenmaker. Gauw gestopt en hebt gevraagd of hij een schroef had voor mijn fietsschoen. Zoeken, zoeken, zoeken en ja hoor. Erin gedraaid en ik moest proberen of het goed was, of ik weer goed vast en los klikken kon. Ja hoor, ging prima. De kosten? Niks, is service. Fijne voorzetting van uw reis!  Geweldig, wordt je blij van van zulke lieve mensen. Niet het kwartiertje dat hij bezig was in rekening brengen... het bestaat nog.

Weer verder gefietst en op een gegeven moment vloog er een kleine bonte specht met mij mee. Zo mooi om te zien.

Weer wat later zag ik ‘ Bibliotheque du lavoir’ staan op een schuurtje. Gestopt en terug gereden. Het was een schuurtje met aan 2 kanten allerlei boeken en in het midden een reservoir waar in het water vissen zwommen. Heel apart. Zie de foto’s.

Rond 12.00 uur fietste ik langs een huis waar gekleurde wandelschoen op een muurtje gemetseld waren. Dat moest een pelgrimshuis zijn. Terwijl ik een foto stond te maken kwamen er 2 meiden naar buiten en begonnen in het Engels te vertellen dat er voor vanavond nog genoeg plaats was. Ik heb ze bedankt en gezegd dat ik in Nevers al een overnachting had geregeld.

Verder gefietst, geluncht en toen ik in Nevers aan kwam meteen de LeClerc ingegaan voor brood etc. Dan had ik in ieder geval weer wat in voorraad.  Naar mijn ‘hotel’ gegaan. Jammer dat ik dit geboekt had. Het pelgrimshuis was goedkoper en beter geweest volgens Jan zijn verhaal. Ik moet toilet en douche delen met 4 andere mensen. Maar het is schoon!!

Na opgefrist te zijn ben ik het centrum ingelopen en heb ik weer lekker gegeten. Even een maaltijd inhalen. Ik merk dat ik echt genoeg moet eten om het fietsen vol te kunnen houden.

Vanochtend begon ik met beenwarmers, handschoenen en warme kleren aan. Het was 8,3 graden en een bewolkte lucht. Het dreigde te gaan regenen maar van lieverlee werd het lichter en warmer tot zo’n 23 graden. Heerlijk weer om te fietsen!

Morgen 110 km, waarvan 75 vlak.

Welterusten

1. Erica Vreeswijk:
    6 juni 2019
    Ik ben heel blij dat je de pelgrims hebt meegemaakt
  2. Jose:
    6 juni 2019
    Leuk belevingen te lezen Marjon!
    Veel succes en plezier