Dinsdag 2 juni, dag 13 Tour du Pays Bas

3 juni 2020 - Herkenbosch, Nederland

De tafel stond al gedekt toen we beneden kwamen. Aangeschoven en een stevig ontbijt gebruikt terwijl we met de gastheer kletsten. Na het ontbijt de fietsen weer startklaar gemaakt en vertrokken. Het zou een goede fietsdag worden.  Vanochtend had ik ook via de app contact met Erik Zanting. Hij was bezig, samen met Patrik Olsthoorn aan een rondje Nederland, maar dan net de andere kant op. Vandaag zouden we elkaar passeren. Aanvankelijk waren Erik en Patric nog van plan om Venlo in te rijden en zo elkaar te ontmoeten. Achteraf bleek dit zowel voor Erik als voor ons niet goed uit te komen.

Ottersum ligt in Noord-Limburg, vlak bij Gennep. Via Gennep fietsten we richting Hoogeind en gingen daar de Maas over via een brug wat vandaag toch uniek bleek te zijn. We werden door middel van een groot bord welkom geheten in Noord-Brabant. Dat doet je weer goed. De Maas is daar de grens tussen deze 2 provincies. We zouden die dag de Maas nog verschillende keren oversteken. We volgden de LF-Maasroute naar Boxmeer en in Vierlingsbeek gingen we de Maas weer over met een pontje (auto’s en fietsers)naar Bergen. We passeerden Eesteren en we gingen weer met een pontje de Maas over naar Blitterswijck. Een pontje alleen voor fietsers, wandelaars etc. Verder gefietst, we kwamen langs een grote forellenkwekerij,  tot Broekhuizen en je raadt het al, weer met een klein voetgangers/fietserspontje de Maas over. Tot onze grote vreugde, we hadden net met Erik en Patrik afgesproken elkaar niet te ontmoeten vanwege praktische redenen, zagen we aan de overkant de Hertog Jan Brouwerij staan en er tegenover stond een gezellig restaurant, tijd voor een pauze. Het was inmiddels half 1. Weer via de juiste route, desinfectie en vragen plaatsgenomen aan een tafeltje. Pannenkoeken met spek en appel besteld en natuurlijk een (0,0%) biertje. Daar hebben we genoten van de zon en het eten en drinken. Tijd om verder te gaan. Via de Via Valentiniana, een oude Romeinse weg vanaf Cuijk ( daar zagen we het eerste bord staan) en Boxmeer. Ook op de weg zag je afbeeldingen van helmen. In het centrum van Arcen ging de route richting water. Ja hoor, weer een pontje. Overgestoken en toen moesten we eigenlijk ( blijkt achteraf) door de rozentuin heen lopen en dan zouden we weer verder kunnen fietsen. We gingen echter meteen over een graspad naar links en kwamen uiteindelijk in een weiland met koeien terecht. Het laatste stuk hebben we lopend afgelegd. Weer zagen we een pontje en besloten nu gewoon aan deze westelijke kant van de Maas te blijven fietsen. Toch moesten we nog 1 keer oversteken met de pont. Van Grubbenvorst naar Velden. We fietsten nu richting Venlo. Na Venlo kwamen we al snel in Duitsland terecht. Dit was een erg vermoeiende route over grindpaden en met de nodige hoogteverschillen maar wel een mooie omgeving. In Reuver hadden we weer een pauze ingelast om wat te drinken. Het was warm weer en de vochtigheidsgraad was erg laag. Wie fietsten verder over de Prinsendijk, een pad op de grens van Nederland 🇳🇱 en Duitsland 🇩🇪. We kwamen nog langs Grientjesgericht. Een soort graf uit circa 2500 v Chr. Weer in Nederland  en af en toe over de grens, kruisten we de beekjes de Swalm en de Roer en fietsten voorbij Roermond naar Herkenbosch, Vlodrop naar Posterholt. Hotel Restaurant Roerdalen. Eerst maar wat drinken en dan de rest. Rik had blijkbaar een invalidekamer gereserveerd. Ik weet niet wat zijn gedachten hierbij waren, maar het was prima. Op de begane grond en een deur naar de tuin. We zaten er goed! Nog 2 dagen fietsen en dan zijn we in Geldrop.

1. Anne van den Berg:
    3 juni 2020
    Ik wacht in spanning af;)