Maandag 1 juni, Dag 12, Tour du Pays Bas

1 juni 2020 - Gennep, Nederland

Eigenlijk zit ik nu 20.40 uur vermoeid op mijn bed deze blog te schrijven. Het was een mooie warme pittige dag. Na een nacht in de zadelkamer hebben we buiten ontbeten en zijn om 9.40 uur richting Doesburg vertrokken. Dit zou ongeveer 25 km zijn. Wij aan het rekenen, dan zijn we er om 11.00 uur. Jammer, dan zijn er geen terrasjes open. Nadat Rik de sleutel had teruggebracht zijn we vertrokken. We gingen erg snel op mooie wegen. De afslag Bronckhorst hebben we niet genomen, ik was daar al eens eerder geweest o.a. toen Henny haar  verjaardag vierde Met de hele familie daar vlak in de buurt. Verder naar Doesburg over de dijk langs de IJssel. Tijdens mijn route langs de Hanze-steden was ik hier al eens geweest, daar kwam ik later pas achter. Doesburg (in 1000 ontstaan als nederzetting) was er helemaal klaar voor. Iedereen ( de mosterdpotten, zoals de inwoners heten) had de terrasjes klaar. Een koffie to go kregen we helaas nog niet en daar hadden we wel enorm veel zin in. Die van vanochtend was nl niet te drinken. In het bijzonder mooie plaatsje Doesburg hebben we even rondgelopen en zijn toen op een bankje gaan zitten om de 2 croissantjes op te eten en wat water te drinken. We lieten Doesburg achter ons en gingen verder over de dijk langs de IJssel.  De meeste campings begonnen hier aardig vol te raken en overal waar een strandje was zaten mensen waaronder veel Duitsers. Wat was er vandaag ook een hoog gehalte aan e-Bikes en racefietsen onderweg. Dit hadden we niet eerder meegemaakt! We fietsten om Giesbeek en Westervoort heen naar Pannerden. Hier fietsten we inmiddels langs de Nederrijn. Iets voorbij Loo was een terrasje open. Dus even een broodje eten en iets drinken . Bij Pannerden , we konden een stuk van het kasteel met vlaggen zien, gingen we met de pont het Pannerdensch kanaal over en niet veel later met een gewone veerboot de Waal. We schoten goed op richting Nijmegen. Ondertussen had Rik een telefoontje gehad van het hotel waar we vannacht zouden slapen. Hoe laat we verwachtten aan te komen. Rond 16.00 uur. We gingen namelijk als een speer. Ik wilde nog wat extra tijd inbouwen omdat er ook nog wat stijle stukken in zaten maar volgens Rik ging dat wel lukken. Voor Nijmegen reden we door een wederom mooi natuurgebied. Groenlanden en de Ooijpolder. Bij binnenkomst van Nijmegen liep de landelijke fietsroute naar Maastricht, die we al een tijdje volgden net de andere kant op. Toch maar mijn route genomen en ja hoor, we hadden eindelijk een paar klimmetjes van o.a. 7%, lekker om te doen. Via Berg en Dal en De Heiligland Stichting fietsten we naar Groesbeek. Hier hadden we regelmatig een stijgende weg maar ook weer grindwegen. Ons tempo ging hierdoor we stukken omlaag. Via Groesbeek naar Gennep en toen om 16.15 uur Ottersum. We zijn er. Vannacht weer een goede kamer bij het Logement de Reiziger. Net hier tegenover bij  Bijkoos asperges gegeten en zomeren weer slapen.

1. Carmen:
    1 juni 2020
    Je hebt al een lekker kleurtje Marjon. Ziet er ontspannen uit. Morgen zal het een stuk rustiger zijn onderweg. Fijne dagen weer samen.
  2. Marjon:
    Dank je wel
  3. Jan van Westerneng:
    1 juni 2020
    Aanvankelijk wilde ik vandaag ook weer naar huis fietsen Marjon, maar om die reden van veel
    e- bikes en wielrenners heb ik besloten om morgenvroeg naar huis te fietsen, en natuurlijk de terrassen die morgenvroeg wel open zijn, al is het maar een Hema.
  4. Marjon:
    2 juni 2020
    Gelijk heb je. Het was echt erg druk.
  5. W.A.A. Hoppermans:
    2 juni 2020
    Doesburg, inderdaad een prachtige plaats en jammer dat het nog gesloten was, want in het centrum is een bakker met heerlijke koffie en .....
    Mijn recept van mosterdsoep komt uit Doesburg.
    Wat heb je een aantal dagen super weer gehad, voor jou/jullie zullen we hopen en duimen 👍👍👍👍dat het KNMI het bij het verkeerde eind heeft vanaf donderdag.
    Wij hebben gisteren ook gefietst, normaal liever in de week, en het was ontzettend druk.
    Ik/wij wens-/en je/jullie een hele fijne fietstocht verder. Groetjes Willy en Jan 👋👋😀
  6. Marjon:
    3 juni 2020
    In Doesburg was iedereen wel druk bezig. Een spannende gezelligheid want het was bijna 12 uur en dan konden de terrasjes open. Ja een restaurant heeft reclame buiten staan dat hij een prijs heeft ze gewonnen voor de beste mosterdsoep.
    Een beetje regen kunnen we wel hebben hoor, is alleen niet zo gezellig.
    Groetjes en liefs van mij!🙋🏼‍♀️🙋🏼‍♀️
  7. Trees Persoon:
    2 juni 2020
    Marjon, weer leuk te lezen waar je allemaal fietst!
    Nog veel gezelligheid en fietsplezier. Groetjes Trees
  8. Marjon:
    Dank je.
  9. Jose:
    3 juni 2020
    hoi Marjon, weer even een paar dagen gelezen. De tijd gaat snel. Weer heel leuk te lezen.
    Hoop dat het idd niet zo slecht gaat worden als de voorspellingen. Het is wel uniek hoe mooi je deze twee weken al hebt gehad. Behalve dan de zware wind in het begin. Veel plezier de komende dagen.
  10. Marjon:
    3 juni 2020
    Dank je en een beetje regen kunnen we ook wel hebben hoor.