Vrijdag 22 mei, dag 2 rondje NL

22 mei 2020 - Alkmaar, Nederland

Na een heerlijk nacht, prima geslapen op het water, stond het ontbijt om 8.00 uur klaar. Lekkere verse broodjes, fruit, kaas, komkommer, tomaat, eitje. Prima ontbijt.  Mevrouw x, zo noem ik haar maar even, vroeg of het goed was dat we samen ontbeten. Prima hoor. Ze ging toen gewoon verder waar ze gister avond gebleven was. Na een opsomming waar ze gewerkt had en welk werk ze gedaan had, de opleidingen die ze gevolgd had en allerlei aanvullingen vertelde ze wat volgens haar een van de beste therapieën was. Laat zij daar nou specialist in zijn. Op mijn vraag hoe zo’n therapie werkte ging ze weer helemaal los. Ik kon ondertussen rustig dooreten ....  ondertussen was ook mijn thermoskan gevuld met koffie en maakte ik aanstalten om te gaan. Uiteindelijk reed ik om 9.15 uur weg richting de Zaanse Schans. Het miezerde een beetje, waaide iets meer en de temperatuur was prima. Daar was het erg rustig. Volgens mij was ik de eerste ‘toerist’ die dag. Wel kreeg ik enorme zin in chocola. Wat ik niet wist is dat daar (Zaandam) sinds begin 1900 cacao verwerkt werd. De koekjes van Verkade en Albert Hein Kende ik wel.

Na Zaandam ging ik richting Oostzanerveld en het recreatiegebied Twiske. Heel mooi, waterrijk en veel vogels. Ontelbare brugjes over gefietst. Op een gegeven moment moest ik het Noord Hollands kanaal over met de pont. Bleek dat je moest bellen... had ik niet zou gauw in de gaten. Ondertussen was er een wielrenner naast me komen staan. ‘Jeetje, je kunt hier niet pinnen, dat Is balen.Ik heb geen contant geld bij me’.  ‘Nou dan betaal ik wel voor jou hoor!’ , zei ik ruimhartig .... € 0,25 pp.. Ha ha ha. De pont kwam al snel en de bestuurder of hoe zo’n man ook heet..(Alzheimer light)...maakte een opmerking over mijn fiets. Een Koga hè? Klopt, had hij ook en was van Roma naar Nederland gefietst... we waren inmiddels aan de overkant maar hebben samen nog een tijdje staan praten. Leuk hoor.
Richting Broek op waterland begon het harder te waaien. In Zuiderwoude gestopt en koffie gedronken en een broodje gegeten aan het water. Flinke wind. Vandaar wilde ik naar Marken fietsen. Dat heb ik niet gedaan. Omdat er weinig:geen toeristen zijn vaart de pont naar Volendam niet. Ik zou dus weer kilometers terug tegen de wind in moeten fietsen. Dan maar richting Monnikendam. Na een paar omleidingen in het plaatsje aangekomen. Er lagen veel mooie oude boten in de haven. Een rondje gefietst en wat foto’s gemaakt, daarna verder naar Volendam. Echt toerist in eigen land ha ha ha. In Volendam was het rustig. Het was wel heel leuk om al die huisjes aan de dijk te zien, hele aparte stijl. Nog geprobeerd om een foto met klederdracht te maken. Er was maar 1 mogelijkheid en daar stonden wat mensen buiten te wachten dus dit heb ik maar niet gedaan. Nadat ik Volendam en daarna Edam gezien had ben ik richting Purmerend gefiets met het idee bij mijn nichtje langs te gaan. Ik had geen adres of telefoonnummer MAAR haar man Rodney gebruikt wel Strava. Zo kon ik zien waar ze woonden. Helaas was er niemand thuis. Inmiddels was het ook gaan miezeren. Buiten Purmerend heb ik nog koffie gedronken en brood gegeten bij wind en regen. Daarna een lange rit richting Alkmaar, ik zou via Hoorn gaan maar gezien de regen en wind ben ik meteen naar Alkmaar gefietst. Dat Scheelde toch een kilometer of 12. Het hele stuk langs het Noordhollandsch Kanaal had ik flink last van de wind. De regen was gelukkig weer opgehouden en ik zag weer blauwe stukken tussen de wolken door. Uiteindelijk kwam ik in Alkmaar terecht. In het centrum aangekomen stond er een jongen ( in opleiding voor beveiliger bleek later) mensen die een bepaalde staart in wilde fietsen aan te spreken om te zeggen dat het een tijdelijke voetgangerszone was. Even met hem een praatje gemaakt en hij wilde wel een half uurtje op mijn fiets met tassen letten. Kon ik door het centrum wandelen. Hierna ben ik verder gefietst naar mijn logeeradres. Heel vriendelijk ontvangen en ja je hoort het meteen. Deze mevrouw bleek van oorsprong uit Eindhoven te komen. Erg leuk. Even onder het genot van een kop thee zitten praten.  Zij en haar man fietsen ook veel, ook langere tochten. Mooie verhalen. Ook hier had ik een kamer met eigen douche en toilet. Fijn hoor. Er wordt toch wel aan Corona gedacht met alles. Na het douchen lekker vegetarisch gegeten en heerlijk over allerlei reizen gesproken. Zij hadden al in Amerika gefietst ( Wil ik ooit ook nog eens doen, route 76). Na het eten weer nog boven gegaan en aan dit verhaal begonnen. Ik lees net dat Rik woensdagavond ergens in de buurt van Groningen tref. Gezellig, dan gaan we samen 10 dagen verder fietsen.

Dit was het voor vandaag. 😘😘

1. Jan van Westerneng:
    23 mei 2020
    Toch weer een leuk verhaal Marjon.
    Hemelvaartdag ben ik naar de camping gefietst.
    Ben van plan om tweede pinksterdag weer terug te fietsen.
  2. Loes:
    23 mei 2020
    Leuk om te lezen mam! Geniet ervan!!
  3. Marjon:
    Dank je Loes.😘😘
  4. Jose:
    23 mei 2020
    Fijn dat je ervaringen met de overnachtingen zo goed zijn. Is toch even afwachten in deze Corona tijd. Veel plezier en ik hoop dat de wind wat gaat afnemen.
  5. Marjon:
    24 mei 2020
    Ja, het overnachten gaat prima. De komende 3 nachten zijn ook geboekt. Geen tent nodig 😉
  6. Ineke Olsthoorn:
    23 mei 2020
    Hoi Marjon, wat een leuke verhalen om te lezen. Je hebt een mooi wending gegeven aan je reis. Ik hoop dat de wind gaat liggen.
    Veel mooie kilometers.
  7. Marjon: