10. Vaals - Maria Hoop

5 mei 2023 - Montfort, Nederland

Vaals is bereikt. We gaan nu een stukje verder langs de Nederland-Duitse grens.

Vanochtend ontbeten in een prachtige ontbijtzaal in het Hotel Kasteel Bloemendal van Van der Valk. Het is echt een prachtig oud kasteel dat heel mooi opgeknapt is.

We zouden vandaag aan de grensroute Nederland-Duitsland beginnen. Al heel gauw hadden we een stijging van 12%. Daar zat ik echt niet op te wachten. Mijn hartslag vloog omhoog, geen goede conditie meer. Maar ook de gevolgen van gisteren. We hadden toen zoveel geklommen en als beloning lekker aan het bier gezeten op een terrasje… heerlijk in de zon…. dat hakt er dan wel in.

Achteraf bleek deze klim de zwaarste van vandaag te zijn.
Vanaf Vaals fietsten we dus in heerlijk weer zowat evenredig aan de Duitse grens richting Lemiers waar deze klim was!
De voorspelling van het weer voor vandaag was eigenlijk goed op een onweersbui na en wat miezerregen.
Rond 14:00 uur als de regen werd verwacht zouden we lunchen.
Ondertussen gingen we regelmatig de grens over, vandaag passeerden we ongeveer 25 keer de grens, terwijl we een keer of 6 hele stukken over de grenslijn fietsten. In Rimburg hadden we een hele aparte grensovergang. Om te voorkomen dat er auto’s hier de grens (brug) overgingen zijn er 2 grote massieve schildpadden in het midden van de weg geplaatst. Erg leuk. Wat op viel vandaag zijn 2 dingen, ten eerste dat er op onze tocht heel weinig gevlagd werd, het was tenslotte 5 mei en ten tweede dat heel veel grensovergangen geblokkeerd werden met grote blokken zodat auto’s er niet door konden. Mensen parkeerden voor deze blokken, liepen er omheen en deden vervolgens boodschappen in de supermarkt aan de andere kant van de grens.
Het lunchen werd wat eerder, om 13:00 fietsten we langs het infocentrum bij de Roode beek in Gangelt. Ondertussen begon het licht te regenen dus dat kwam goed uit. Allebei koffie met een stuk Duitse taart.
Meteen gezocht naar een adres om te overnachten.  Dat zou in Koningsbosch of Marie Hoop een adres moeten worden, dus zo rond de 75 tot 80 km. Het eerste adres dat ik belde was meteen akkoord. Fijn dat dat geregeld was. Ik had gezegd dat we na 17:00 uur zoude aankomen. Achteraf had ik dat te ruim ingeschat. We waren om 16:15 al in de buurt, het begon ook net te regenen dus gauw een kroegje in gedoken. Dit was in Waldfreught. Daar hebben we een biertje gedronken en een kop hele warme tomatensoep gegeten. Weer een bui gemist! Via de Aldi waar we voor vanavond 2 maaltijdsalades en een fles rode wijn gehaald hebben vertrokken we naar het overnachtingsadres.  Flink doorgefietst want er zat weer een bui aan te komen. Het bleek een heel leuk vrijstaand huisje in de grote tuin te zijn, voor het bed moesten we de kelder in en toilet en douche waren buitenom.  En ja hoor, er kwam weer een enorme plensbui!  Een plensbui kregen we ook in Isenbruch , gelukkig stond vlakbij

1. Trees Persoon:
    6 mei 2023