14. Hardinxveld Boven - Thuis

9 mei 2023 - Hardinxveld-Giessendam, Nederland

We zijn weer thuis na ruim 1150 kilometer gefietst te hebben.

Wat een dag was het gisteren! Regen, regen en nog eens regen. Na het ontbijt hebben we ons zelf ingepakt. Konden we toch onze regenbakken nog een keer gebruiken en hadden we ze helaas niet voor niks 2 weken meegesleurd op de fiets. Bij thuiskomst was ik natuurlijk wel erg blij dat we de reparatiespullen en de EHBO spullen voor niks hadden meegenomen.

In de serre hebben we de regenjas en broek aangetrokken, de regen/overschoenen over onze schoenen gedaan en hebben we Anneke bedankt, nog een mooie 55-jarige bruiloft gewenst over 3 weken en  haar , met de groeten voor Kees, haar man, achtergelaten.

We fietsten de dijk week op waar het erg druk was en dat met al die regen, nou dat was echt niet mijn ding. Ik had mijn wielrenschoenen aan en met die regen was ik er achteraf niet zo blij mee. Na een paar kilometer zijn we bij een bedrijfje gestopt en heb ik in de fietsenstalling mijn schoenen gewisseld. Dat was een hele klus met al die regenkleding en overschoenen aan, maar wel gelukt dus.
Boven Sliedrecht gingen we naar het noorden, richting Bleskensgraaf, heerlijk het windje in de rug. Dat schoot op en je had meteen minder last van de regen. In Bleskensgraaf weer rechtsaf langs het water, de Graafstroom, die weer overging in de Alblas, tot Alblasserdam.  Als je hier fietst kun je Kinderdijk niet overslaan, onze route ging over Kinderdijk naar Krimpen aan de Lek. Na het zien van al die molens en wat foto’s maken moesten we met het pontje oversteken. Het was er ( gek genoeg 🌧️☔️) niet druk, niet veel toeristen op Kinderdijk. Als we er 20 gezien hebben dan was het dat wel.
We fietsen verder westwaarts naar Krimpen aan de IJssel. Hier moesten we de brug over. Heel apart, de fiets moest via een trap omhoog gebracht worden. Je kunt je fiets dan via zo’n goot omhoog duwen. Kees ging eerst maar ik zag dat het zwaar was met 2 tassen. Ik haalde alvast mijn tassen van de fiets af. Toen zag ik dat Kees toch heel snel boven was. Bleek er een soort lopende baan in de fietsbel te zitten. Als je achterwiel ook op de band stond, moest je je rem inknipping en werd je fiets zo omhoog geduwd. Mijn fiets was zo boven. Kees heeft in de tussentijd mijn tassen beneden opgehaald. Toen alles weer goed zat fietsten we verder naar de Rotte. Recht door Capelle aan de IJssel en Rotterdam. In Capelle herkende ik wel gedeeltes en in Rotterdam ook. In het begin van mijn werk bij SWA reed ik vaak naar locaties toe in deze omgeving. Leuk dat ik het nog terug kende. Via het Alexandrium fietsten we door en reden vlak langs de Eliotplaats, waar ik ooit begon met mijn werk.
Bij de Rotte wist ik de weg naar huis wel, met de opmerking dat ze er wel bezig zijn met het aanleggen van de rondweg boven Rotterdam, wat problemen kon opleveren.
We fietsten langs het huis van Kirsten en Danny, Kisten liep in huis, en dus even gedag gezegd. Nee, we komen niet binnen. We zijn drijf nat! We hadden tot nu toe ook nog geen stop gehad en dat begon ik wel te merken. In het Lage Bergse Bos is een prachtige nieuwe manage. Daar zijn we naar binnen gegaan voor koffie en ons laatste appelgebakje. Heerlijk opgewarmd! Mijn broek en shirt waren nog droog, goede regenkleding dus. Na de koffie fietsten we inderdaad tegen de werkzaamheden aan en koos ik net de verkeerde kant om op te fietsen… maar veel omgereden hebben we niet. Toen ik de brandweerkazerne bij de Berkels Poort zag wist ik de weg weer. We reden (helaas langs mijn werk) toen al snel richting de Kandelaar aan de Schie, richting het Abtwoudsebos, Schipluiden naar De Lier. Kees ging hier huiswaarts en ik ben ook doorgereden naar huis. Eerst nog koffie bij Kees en dan verder zag ik niet zo zitten. Op de route ben ik nog even in Naaldwijk langs de pizzeria gefietst om voor half 7 een tafeltje te reserveren voor ons, dat was mogelijk. Thuis aangekomen heb ik mijn tassen een voor een en toen mijn fiets binnen gezet. Als mijn kleren uitgetrokken en in de wasmand gedaan…..naar boven gegaan en het bad laten vollopen. Wat was een warm bad na zo’n natte dag een genot zeg…lekker even bijkomen.
Opgefrist heb ik eerst een kop thee gedronken en ben ik aan het opruimen begonnen. Nadat ik mijn boodschappen gedaan had ben ik naar Naaldwijk gereden met de AUTO! We hebben heerlijk zitten kletsen en gegeten. We vonden allebei dat het een mooie en geslaagde vakantie was geweest. Ik had niet verwacht dat ik na alles dit toch nog zou kunnen. Fijne conclusie en de e-bike waar ik aan dacht is waarschijnlijk nog even niet nodig. (Wel als we naar Rome willen fietsen). Naar huis en toen snel mijn bed ingedoken. Wat was ik moe na zo’n regendag fietsen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jan van Westerneng:
    10 mei 2023
    Alweer thuis Marjon... En zo te lezen een mooie fietstocht. Alleen jammer van je het weer.
  2. Marjon:
    10 mei 2023
    Ja Jan, de laatste dag was een erg natte dag.