Dag 18: Pontacq -Argelès-Gazost 26,3 km

15 juni 2019 - Ayzac-Ost, Frankrijk

Laatste dag!

Na een heerlijke nacht waarin in voortreffelijk geslapen heb, word ik wakker met toch een heel apart gevoel. Vandaag kom ik op mijn eindbestemming aan. Ik lig nog een poosje na te denken over wat er de afgelopen 2 weken allemaal is gebeurd en wat ik heb meegemaakt. Toch weer heel wat zoals jullie hebben kunnen lezen. De ontbrekende pagina’s ga ik nog invullen en weer andere dagen wat bijwerken. Ook de foto’s wil ik nog voorzien van informatie, maar daar heb ik de komende dagen wel tijd voor.

Na het ontbijt met Erik en Martin, fietsen we samen in een druilerige regen naar Lourdes, zo’ n 14 kilometer langs een D-weg. Ik wijk nu dus af van mijn officiële route! Als we aankomen in Lourdes zijn we alle 3 nat en koud. Het is kwart over 10 en we hebben afgesproken rond 13.00 op de camping aan te komen. Tijd voor een bakkie. In tegenstelling tot wat we op de hele route slecht konden vinden, stikt het hier van de cafeetjes. Gauw naar binnen gegaan en koffie besteld.

Daar zitten we bij te komen en sterke verhalen te vertellen. Johan ( is in 9 dagen vanuit Nederland naar Lourdes gefietst)  appt dat hij in de buurt is en sluit dankzij het live delen van onze locatie al snel bij ons aan. Nog meer (sterke) verhalen. Ondertussen regent het nog steeds. Rond kwart voor 12 bestellen we allemaal nog wat te eten, een wafel, pannenkoek, frites, tosti en als dit op is staan we op. Klaar voor de laatste kilometer.

Daar gaan we dan, het is droog geworden en als we op het fietspad naar de camping fietsen, een stuk van ongeveer 10 kilometer, wordt het zelfs warmer. De regenjassen gaan uit.  We zijn er bijna. Dan fietst Erik opeens hard vooruit, zo hard dat ik denk, hij gaat iets doen. Ik fiets er niet achteraan. Erik stopt, pakt zijn mobiel en gaat live op Facebook. Daarna opent hij zijn fietstas en haalt er 4 glazen uit. Inmiddels staan we met zijn vieren stil op het fietspad. Na de vier glazen komt er een fles champagne, net zoals de laatste route in de Tour de Frans! De fles knalt open en we toasten op de mooie fietstocht en de mooie ervaring de we opgedaan hebben. Wat een geweldig idee Erik..

Net nadat we geproost hebben horen we het riedeltje van het begeleidend karretje van Team Westland. Ze komen ons op de laatste kilometer begeleiden met veel toeters, bellen en Nederlandstalige muziek. André Hazes galmt!

Bij de camping aangekomen staat de hele routonde vol met mensen die ons juichend binnen halen. We worden gefeliciteerd en iedereen vraagt hoe het geweest is, hoe het weer was, etc etc. Zo ontzettend leuk en hartelijk.

Van lieverlee ga ik naar de TeamWestlandhal om de sleutel van het huisje te halen. Ineke, met wie ik net als vorig jaar een huisje deel, heeft de sleutel al opgehaald. Ik fiets naar het huisje toe en stap van mijn fiets af. Tassen eraf, mijn tas met schone spullen opgehaald en daarna nog een keer terug voor mijn racefiets. Alles uitgepakt, lekker gedoucht terwijl Ineke een lekker lunch had klaar gemaakt. Heerlijk. Om zes uur hadden we een welkomstborrel en om half 8 diner met het hele team. Tijdens de borrel heb ik weer met verschillende oude bekenden staan praten. Dit was echt erg gezellig. Een aantal mensen moesten nog komen onder andere Anne en Judith. Na wat problemen in Toulouse omtrent de huur van de auto waren ze er toch om 20.00 uur en konden zo nog een hapje mee-eten.. Hierna volgde zoals gebruikelijk het praatje van Dirk. Daarna hebben we nog een glaasje wijn gedronken, gekletst met oude bekende en zijn we (Anne, Judith en ik) gaan slapen.

1. Trees Persoon:
    17 juni 2019
    Erg mooie verhalen. Heel veel succes en veel plezier met elkaar!
  2. Jan Steenvoort:
    18 juni 2019
    Je bent een kanjer!!!! Geweldig gedaan!!