13. Mill - Hardinxveld Boven

8 mei 2023 - Hardinxveld-Giessendam, Nederland

Het was gisteren erg gezellig bij Gert en Marjan. We hadden gezellig zitten kletsen over vanalles, ook over wat er in de oorlog in deze streek gebeurd was. Marjan kon ons er veel over vertellen. Rond kwart voor 9 zaten we op de fiets met een mooie route richting ‘s Hertogenbosch.
Rond half 10 reden we langs Uden. Daar zijn in de oorlog van 14-18 ruim 14.000 Belgen opgevangen. Vandaar ‘ Vluchtoord Uden’. Er staat nu nog een monument waar vroeger een kapel stond. Na Uden reden we richting het natuurgebied de Maashorst. Het was er heel mooi en rustig op de maandagochtend. We hadden wel onze jasjes aan, de zon liet zich (nog) niet zien, het was heiig maar niet echt koud.
We fietsen richting Rosmalen. Inmiddels waren de jasjes weer uit. Kees had Damien nog geappt of hij thuis was, maar helaas, pas na 14:00 uur. Dus doorgefietst tot de ‘ Oude baan’  in Rosmalen, daar hebben we de Dr. Hermansstraat opgezocht en zijn er naar toe gegaan. Ik had daar ruim 5 jaar gewoond! Verder gefietst naar de plek waar de HAS had gestaan, daar stonden nu prachtige appartementen. De HAS is verhuisd naar de onderwijsboulevard. Bij de St. Jan zijn gezellige terrasjes, dus daar koffie met appeltaart genomen, nee, geen Bosche bol! Daarna hebben we de route weer opgezocht om verder te fietsen. Echter niet voordat ik een overnachting had geregeld in Hardinxveld-Boven. Kees en ik hadden besloten om de 155 km toch maar in 2 ipv 3 dagen te fietsen. De voorspellingen voor woensdag waren regen en periodes met Westenwind, windkracht 4.

De stad uit reden we richting Engelen en kwamen op een mooi fietspad boven op de dijk langs de  Maas en kwamen al gauw terecht in Heusden. We gingen wat van de route af om wat rond te kijken en foto’s te maken. Het stadje heeft veel weg van Den Briel. Verder gefietst met een zacht briesje (ZW) de Heusdense brug over de Maas over.