6. Hoogstraten -Lommel 80 km

1 mei 2023 - Lommel, België

Ja, het was een apart ontbijt vanochtend. We hebben gisteren de sleutel uit het kluisje gehaald, het huis in gegaan, niemand gezien/gesproken en vanochtend na het ontbijt alles opgeruimd en afgesloten. Ontbijt stond klaar in de koelkast en thee en koffie konden we gewoon zelf zetten.

Het was erg donker bewolkt en toch waren de voorspellingen gunstig. We begonnen bij 10 graden en dit liep op naar 16 graden.
Het was even zoeken naar de route maar die hadden we snel gevonden. Vandaag hadden we trouwens veel betere wegen dan gisteren. Vandaag volgenden we weer wat borden van de Dodendraadroute en kwamen als eerste bij een bijzonder kerkhof. Het was een kerkhof voor landlopers. Er stonden hele oude grafstenen maar ook nog een uit 2022. Bij een grafsteen stond een fles water en lagen er een aantal sneeën brood bij. Water en brood! We gingen weer verder door hele mooie beukenbossen. Alles begon uit te lopen. De boeren waren erg actief op de akkers, die enorm groot waren. De koeien huppelden in de wei met ons mee. Een heerlijke dag dus.
een van de bijzondere herinneringen aan de Dodendraad was een Schalthaus. De stroomschakelaars waren te zien en de nodige verhalen die mensen uit de omgeving overkomen waren kon je lezen. De mensen uit die tijd kenden het verschijnsel stroom nog niet en dus ook de gevaren ervan niet. Ondenkbaar in deze tijd.

De planning was om richting Baarle-Nassau te fietsen, maar in plaats van links af zijn we rechtsaf via het Bels lijntje richting  Turnhout gefietst. Dat was een heerlijk fietspad.
vanuit Turnhout fietsten we richting Arendonk. Op de hoek van het kanaal Dessel-Schoten hebben we (slappe) koffie gedronken. Hier heb ik, nadat ik 3 afmeldingen had gehad voor overnachtingen toch maar naar een 4 gelegenheid gebeld. We konden vandaag terecht in Lommel! Dat was vast geregeld. Na de koffie zijn langs het kanaal naar Reusel gefietst. Heerlijke weg hoor.
Eigenlijk zeiden we op een gegeven moment tegelijk tegen elkaar dat we naar de abdij van Postel wilde gaan. Dit lag niet op de route, maar dat is geen punt. Dan passen we de route gewoon aan!

Eerst maar even wat eten en drinken. Het was inmiddels 14:00 uur. Kees een tosti en een biertje, ik 2 sneeën brood met hesp en een cola. Daarna zijn we naar de abdij gegaan en hebben we een kaarsje aangestoken.

Na Postel hebben we de route weer opgezocht en zijn verder gefietst. We kwamen zelfs weer grenspalen tegen. Nummer 194 en 195.
Met een lekker gangetje gingen we over de paden van de Limburgse Kempen tot aan het kanaal van Bocholt naar Herentals. Daar hebben we nog een stukje gejaagd over het jaagpad tot aan de voetgangersbrug. De Sahara van Lommel heb ik niet gezien! Schijnt er dus wel te zijn.  Vandaag overnachten we bij een mevrouw van halverwege de 80. Ze deed de deur open (liep met rollator) gaf ons de sleutels en zei dat als we naar boven gingen alles vanzelf wel duidelijk was. De fietsen konden om de hoek in de tuin neergezet worden.

Nou dat klopte precies! Alles heel georganiseerd!  Kees ging hardlopen en ik ging douchen en zou naar de Lidle ( de enige winkel die na 19:00 uur open was) gaan. Helaas was deze toch dicht. Het is 1 mei, dag van de arbeid in België.

Dus toen Kees gedoucht was zijn we naar de avondwinkel gegaan en hebben Noedels, wijn en bier gehaald. Vandaag geen zin om ergens te gaan eten. Ze smaakten trouwens prima.  Nu zitten we samen te borrelen en ons dag’boek’ bij te houden. Kees op Polarsteps en ik hier!

1. Annemarie:
    1 mei 2023
    Hoi, de weg naar Turnhout en de abdij is ons bekend. Inderdaad een mooi fietspad.
    Heerlijk om te lezen hoe het jullie vergaat.
    Veel groetjes!!!