Woensdag 3 juni, dag 14 Tour Du Pays Bas

3 juni 2020 - Stein, Nederland

Na een mugvrije nacht liep de wekker weer om half 8 af. Mugvrije nacht omdat we (Vnl Rik) gisteravond 4 muggen op de kamer hadden doodgeslagen. Gelukkig zijn we allebei panisch voor muggen😂😂. Het valt mij steeds zwaarder om om half 8 op te staan terwijl ik thuis vaak een uur eerder al naast mijn bed sta. Het zal de invloed van al die kilometers fietsen we zijn. We hadden in Posterholt een leuk hotelletje. De eigenaar en zijn vrouw zaten  duidelijk om een praatje verlegen. Je hoefde maar 1 vraag te stellen en je kon een kwartier luisteren, alles corona gerelateerd. Daar reed twee keer per uur een bus voorbij waarvan er in 1 bus 1 persoon zat met mondkapje. De regels die worden toegepast zijn als je in deze omgeving leeft echt overdreven. In een stad als Rotterdam is het misschien wel van toepassing, maar hier is het zo raar. Ook de vragen die ze moeten stellen en de maatregelen die genomen moeten worden, maar goed. Ze doen het gedeeltelijk wel, alleen daar waarvan ze het nut inzien. Na het uitgebreide ontbijt vertrokken we met zo’n richting Valkenburg. We zouden dan naar Maastricht en vervolgens naar het Valkhotel in Urmond gaan. We hadden dit op 90 km berekend maar het werden er slechts 70. Dat kwam eigenlijk goed uit na gisteren. Mijn knie voelde ik weer behoorlijk. Na nog geen 2 km fietsten we alweer over een grindpad. Je zag hier wel volop aspergevelden. Gisteren vertelde de eigenaar van het hotel dat asperges pas 2-3 jaar na het poten voor het eerst geoogst konden worden. Dit konden ze dan ongeveer 10 jaar doen. Daarna mag op dit veld gedurende 25-30 jaar geen asperges meer geteeld worden vanwege de diepe wortels. Weer wat geleerd! Ook kwamen we overal aardbeien tegen, zowel in de volle grond als onder plastic op pluk hoogte. Ze hebben hier nog niet gezien hoe het er bij de Westlandse Aardbei aan toe gaat. 🍓In de buurt van Maria -Hoop fietsten we langs de wijngaarde  Deelgaarderberg. Een wijngaard met druiven die speciale ‘Asperge wijn’ leveren. Vandaag stonden we ook weer af en toe voor een pad waarvan we dachten ‘Nee, dit gaan we niet doen’. Of erg mul zand, of te grote kiezelstenen en een keer was het zo stijl dat we maar een andere route genomen hebben. Wat wel weer erg leuk was, was dat we regelmatig moesten klimmen. Een aantal stukken van de route herkenden we. Een paar jaar geleden hebben samen de AmstelGoldRace en ook Limburgs mooiste gefietst. Dat was weer herinneringen ophalen. Na Posterholt  fietsten we naar het zuiden een stuk door Duitsland. Meteen vallen dan de vele windmolens op. Dat was gisteren ook al zo typisch. In Limburg geen windmolens te zien. Je zag precies waar de grens liep. Hier in Duitsland stonden we voor een karrenspoor met een stijgingspercentage van 4%. Die weg moesten we nemen volgens de routeplanners. Eerst naar rechts gefietst om te kijken of we daar een betere weg zouden aantreffen maar helaas, toen naar links gegaan. Daar was een kiezelweg maar wel minder stijl. Deze laatste weg zijn we ingegaan en gelukkig komt mijn Garmin met wijzigingsvoorstellen voor de route als ik besluit een andere kant op te rijden. We zaten snel weer op de route. Dit zou vandaag wel vaker gebeuren. Iets voorbij Sittard kwamen we Nederland weer binnen in de buurt van Munstergeleen. In Schimmert ( een van de hoogst gelegen dorpen van Nederland met een prachtige watertoren) zagen we eindelijk een terrasje dat open was. Via allerlei protocollen konden we op het terras plaatsnemen. Rik nam een broodje bal en ik een bosvruchtenvlaai. Ik fiets iedere dag dus dan kan dat gelukkig 😊.Richting Valkenburg kwamen we door Groot-Haasdal waar een prachtige houten haas stond.  We waren nog 5 km van Valkenburg verwijderd. De route liep niet door Valkenburg tot onze grote spijt want we waren natuurlijk graag de Cauberg met volle bepakking opgefietst 😩🤪. We fietsten richting Maastricht en moesten op een gegeven moment de afslag naar de St. Gerlachstraat nemen. Prima, maar we fietsen straks de stijle klim bij Berg en Terblijt NIET omhoog ! Nog wat foto’s gemaakt oa van een paaltje met een Jacobsschelp erop. Het leek erop dat de route  naar de beruchte klim liep. Gelukkig moesten we nog net op tijd naar rechts. Het was een mooie route naar Maastricht, langs wat oude restanten van grotten bij De Dellen. We kwamen via Rothem Maastricht binnen. Nog even doorgefietst en toen overlegd wat we zouden doen. Wel of niet het centrum ingaan. We besloten om het niet te doen en door te fietsen naar van der Valk in Urmond. We herkende weer veel wegen en plekken van onze eerdere fietstochten in deze omgeving. Af en toe wisten we precies waar een klim of afdaling zou komen. Grappig hoor. Van Rothem fietsten we richting Itteren eigenlijk het hele stuk tot Stijn langs het kanaal. Na Geulle gedeeltelijk op een mooi nieuw fietspad. Daar stonden bomen vol met mistletoe. Mooi om te zien. In Stein het adres van het hotel in mijn Garmin ingevoerd en om 15.00 uur waren we op de plaats van bestemming. Lekker vroeg en maar 70 km gefietst en 403 hoogtemeters gemaakt. Fietsen in de stalling gezet en een heerlijk douch genomen. Tijd voor een drankje. Op het terras in het zonnetje zitten kletsen en om half 7 gegeten. Nu is mijn blog voor vandaag weer klaar. Dat van gisteren moet ik nog schrijven... was ik gisteren echt te moe voor ... morgen naar Geldrop, waarschijnlijk met regen onderweg ☹️☹️.

1. Anne van den Berg:
    3 juni 2020
    Klinkt goed mam!! Heerlijk dat je weer op het terras kunt zitten:) groetjes aan Rik en Oma!:)
  2. Marjon:
    Doe ik lieverd
  3. Jan van Westerneng:
    3 juni 2020
    Je moet ons niet meer zo lang in spanning laten Marjon, want ik kijk gewoon uit naar je leuke verhalen. Niet zo snel Marjon, want jullie gaan als een speer.
  4. Marjon:
    3 juni 2020
    Morgen waarschijnlijk het laatste stukje Jan. Ik blijf het weekend bij mij moeder en Rik gaat morgen weer naar Borne. Maandag fiets ik weer naar huis. Dan het allerlaatste stuk!
    Maar ik vind het erg leuk dat je de stukjes leuk vindt Jan. Bedankt.
  5. Loes:
    4 juni 2020
    Goed bezig mam (en Rik)! Hopelijk viel het vandaag een beetje mee met de regen!
  6. Marjon:
    7 juni 2020
    Ja hoor, het ging prima.