Donderdag 4 juni, Dag 15 Tour du Pays Bas

5 juni 2020 - Geldrop, Nederland

Gisteren een heerlijk visje gegeten. We hadden tenslotte niet veel gefietst dus pasta was niet nodig. Vanochtend een half uur eerder opgestaan omdat we voor de regen in Geldrop wilden zijn. Het ontbijt verliep weer volgens het vaste protocol, volg de looproute.... Een ontbijtbord met broodjes etc werd aangereikt en de rest mochten we zelf pakken. Alles zat precies voor 1 persoon afgemeten in bakjes. In totaal 6 mensen inclusief wij, in de ontbijtzaal. We hadden genoeg om voor onderweg nog een lunchpakketje te maken. De temperatuur was inmiddels 10-15 graden gedaald tot 9 graden, dus een terrasje zouden we niet doen vandaag. Uitgecheckt, fietsen gepakt, spullen erop en weer naar de route. Rik wilde eerst nog door de tent van de GGDZL fietsen voor een coronatest 😂 maar je mocht alleen als je met de auto kwam. Als snel zaten we, nadat we het Julianakanaal overgestoken waren, weer op de Maasroute. Van Urmond fietsten we naar Berg aan de Maas en naar Grevenbricht. In Urmond wordt volop gewerkt aan de verbreding en verdieping van het Julianakanaal. Ik begreep dat bevers daar echter tegen protesteerden en voor vertraging hiervan zorgen. Rijkswaterstaat is bezig om de Maasroute ( Maas en Julianakanaal) geschikt te maken voor grotere schepen die van en naar Duitsland en België varen. Dit moet eind 2024 klaar zijn. Via Roosteren en Ohe en Laak fietsten we naar Maasbracht. Aan de ene kant de Maas (oude Maas) en aan de andere kant het Julianakanaal. Raar gezicht als je tegen een hele hoge dijk aan kijkt en opeens de stuurkamer (of hoe heet zo’n ruimte) van een boot voorbij ziet gaan. Foto’s van gemaakt. Wat een havens bij Maasbracht, enorm. We fietsten parallel aan de snelweg de Maas over. De route liep hierna gelijk aan de snelweg tot bijna Weert. Niet leuk, dus een andere route genomen. Ondertussen een sanitaire stop Gehouden en meteen een banaan gegeten.  We fietsten langs Thorn naar Ittervoort. Rik kende Thorn niet dus dat was reden om toch even een rondje door het witte dorp te fietsen. Door de kasseien werd dit laatste lopen in plaats van fietsen. Mooi dorpje maar er viel niks te beleven, geen terrasje open. Aanvankelijk  hadden we hele lichte wolken boven ons hoofd maar die werden steeds dikker en donkerder. Na Ittervoort naar Hunsel, Ell, Swartbroek naar Weert. In Weert de meegenomen smoothie opgedronken en broodje opgegeten, terwijl we uitzochten wat de kortste/snelste route naar Geldrop was. Via Maarheeze, toch eerst een stukje langs de snelweg, fietsten we naar Sterksel en vervolgens naar Heeze. Hier kwamen we langs Kempenhaeghe. Rik was hier vaak voor zijn werk geweest. Nooit gedacht dat hij daar nog eens op de fiets langs zou komen. Op het moment dat we daar fietsten begon het zachtjes te regenen en voordat we Heeze uit waren goot het. Via het Bels-lijntje fietsten we Geldrop in. De snelste weg was het fietspad naast het spoor, de Heggestraat en dan de Helze. Het regende hard. In de Getouwstraat nog even gewezen op het huis waar ik geboren was en toen naar de Kettingstraat. De auto stond buiten en we konden zo de garage in fietsen. Fijn hoor. Daar stond Henny klaar met een handdoek. Gauw droge kleren aanGetrokken en toen koffie gedronken met taart. Heerlijk. Het was Nu 15.00 uur en Rik moest naar huis. Eerst wilden we de fietsendrager op de auto zetten maar Rik zijn fiets paste zonder wielen gewoon achterin. Rik en ik zijn toen naar Borne gereden en hebben daar gegeten. Afscheid genomen van mijn fietsvriend met de conclusie dat het fietsen met Rik niet automatisch inhoudt dat het dan ook regent!!! Dus volgend jaar fietst hij mee van Lissabon naar Lourdes. Ik heb mijn spullen die ik daar achtergelaten had in de auto gelegd en ben weer naar Geldrop gereden. Om half 10 was ik weer terug. Nog even nagepraat met Henny en om 00.00 uur gingen we slapen. Al met al toch minder regen tijdens het fietsen gehad dan verwacht. Nog 1 dag fietsen, maandag, dan ben ik weer thuis na 1575 kilometer in Nederland fietsen. Alleen Utrecht en Zeeland nog niet gezien deze 2 weken. In de provincie Utrecht hebben Rik en ik al wat voorbereidende tochten gemaakt en Zeeland daar fietsen we deze zomer nog wel naar toe. Tot maandag.

1. Jan van Westerneng:
    5 juni 2020
    Dus als ik het goed begrijp Marjon, gaat Rik volgend jaar helemaal mee van Lissabon naar Lourdes, lekker gezellig, mij krijg je niet mee, ik fiets wel alleen vanuit Woudenberg naar Lourdes. ( en verder)
  2. Marjon:
    7 juni 2020
    Klopt Jan. Jij fietst alleen ook op je best! Lekker eigen tempo en doen en laten wat je zelf wil. We komen elkaar wel tegen bij de Tourmalet!!