5. Merksem - Hoogstraten

30 april 2023 - Hoogstraten, België

Vanochtend zijn we weer rond half 8 opgestaan. De zon scheen heerlijk en het beloofde een mooie zonnige dag te worden. Om 9 uur vertrokken we na weer een lekker ontbijt. We fietsten richting Ekeren om de route van gisteren op te pakken. Al snel fietsten we langs een oorlogskerkhof waar veel  Belgische oorlogshelden waren begraven. We hebben even gekeken en zijn toen doorgefietst. We hadden een lange dag te gaan. De temperatuur begon vandaag bij 10 graden en liep op tot 18 graden. Wind kwam helaas uit het Oosten en was kracht 2 tot 3, maar gelukkig reden we niet de hele dag naar het oosten. Het waren afwisselende wegen  met mooie fietspaden( in Nederland) tot kasseien en modderpaden (in België). We constateerden grote verschillen tussen Nl en B. Dit betrof o.a. het aangeven van de fietspaden, de logica ervan (soms wisten we echt niet of het de stoep of een fietspad was), maar ook het fietspad zelf. Mooie rode wegen tot betonplaten die scheef lagen en vol met barsten en scheuren zaten. We zijn vandaag vaak de grens over gegaan en hebben ook gewoon op de grens gefietst. Aan de ene kant huisnummers met een Belgische vlag en aan de andere kant nummers met een Hollandse vlag.

Na Ekeren naar Putte naar Hoogerheide en vervolgens naar Kalmthout gefietst.

Bij de Bakkersmolen in Wilthout hebben we koffie gedronken rond 1 uur. We hadden toen 45 km gefietst, dus meer dan de helft dacht ik. Via Maatjes fietsten we naar de Klot, een bekend gebied dat voorheen 1,5 meter hoger lag. Deze 1,5 is er als turf jaren geleden afgehaald en gebruikt als brandstof voor de kachels.

uiteindelijk gingen we richting De Meer en Hoogstraten. Vlak bij Hoogstraten zagen we het zoveelste grote gebouw van vandaag. Een soort kasteel. Uiteindelijk belandde we op een terrasje met een heerlijk glas Leffe Blond. Echt verdiend vandaag.
De overnachtingsplaats is bijzonder. Met een code konden we de sleutel uit het kluisje halen en de moderne woning in. Echt schoon was het niet, behalve de bedden. Die zagen er prima uit. Het ontbijt staat in de koelkast en of ik de betaling maar over wil maken. Dit weekend is er niemand thuis , had ze van te voren ook aangegeven hoor.
we zijn net even wezen eten in het dorp en gaan nu gauw slapen… morgen dag 6!

Vandaag ruim 90 km gefietst! In totaal inmiddels 432 km gefietst.

Truste en tot morgen

1. Jan van Westerneng:
    30 april 2023
    Dat van de fietspaden in België herken ik.
  2. Marjon:
    Erg hè!
  3. Trees Persoon:
    1 mei 2023
    Klinkt goed allemaal! Wat is de eindbestemming?
  4. Marjon:
    1 mei 2023
    Hoi Trees, de dodendraadroute loopt van Cadzand tot Vaals. We zien wel hoever we komen. Misschien nog een stukje Nl-Duitse grens.
  5. Trees Persoon:
    2 mei 2023
    Mooi! Nooit gehoord van die route!
    14 mei gaan wij naar Zeeuws Vlaanderen fietsen! Veel fietsplezier!🚴🏻‍♂️🚴‍♀️