7. Lommel - Thorn

2 mei 2023 - Thorn, Nederland

Dag 7, we gaan erg snel! Sneller dan verwacht. Na een goede nachtrust hebben we alles weer ingepakt en zijn naar beneden gegaan.

Mevrouw had beneden een heerlijk ontbijt klaar staan. Echt alles was aanwezig. Zoiets krijg je niet in een hotel.
mom 9 uur zaten we op de fiets. Het was fris en ligt bewolkt. De zon kwam af en toe tevoorschijn. Al snel reden we Lommel uit, richting het jaagpad langs het kanaal. Nog 3 km en de route van maandag was volbracht en konen we aan die van vandaag beginnen. We fietsten al snel over de grote heide in Limburg. Kees had een kaart opgezocht op Internet waar alle grenspalen op staan, dus vandaag gingen we grenspalen spotten!
Richting de Achelse Kluis kwamen we er niet veel tegen. Wel fietsten we op het fietspad van Achel naar Hammont waar ik dus al vaker had gefietst. Richting de Kluis herkende ik steeds meer plaatsen. Bij de Achelse kluis zijn we gestopt en voor koffie/bier met vlaai naar binnen gegaan. Kees nam een biertje met kersenvlaai, ik koffie met kruisbessenvlaai. Het was inmiddels 11 uur. Nog even voor een pin de winkel ingewerkt, maar helaas hadden ze die niet. Buiten voor de kluis staat een grensstreep met de vlaggen van Nederland en België op de grond, dat wist ik. Even door een voorbijganger een foto laten maken. Nu pas realiseerde ik me dat daar ook aan beide kanten van de weg opstellingen van het schrikdraad stonden. Ze hebben er altijd gestaan maar nu realiseerde ik me pas wat het was. Toen we de route vervolgden kwamen we in het bos ook meerdere opstellingen tegen met uitgebreide toelichting op borden erbij. Nooit geweten dat dat op deze heide en in deze bossen te vinden was. We fietsten echt een heel eind op de grens.
Na Achel kwam Hamont en van Hamont gingen we naar de Zuid Willemsvaart. We gingen de grens weer over naar Nederland en fietsten door de Laurabossen naar Altweerterheide. Het was inmiddels 13:00 en we kregen trek in een boterham. Onze voorrad was zo goed als op. Gelukkig kwamen we een bord ‘ Vosseven🍴’ tegen. Daar zijn we naartoe gefietst. Een broodje aubergine met vanalles erbij gegeten en Kees 2 boterhammen met kroket. Het smaakte ons heerlijk. Inmiddels was ik ook aan het zoeken naar een overnachtingsplaats. Toch maar even gebeld en ja we konden vanavond in Thorn, het witte dorp, terecht. Afgesproken dat we er rond 17:00 uur zouden zijn. Via Molenbeersel fietsten we naar Groot Beersel. Hierna zijn we via Neeritter naar Kessenig gefietst. We gingen regelmatig de grens over en Kees was volop grenspalen aan het spotten. Van iedere paal werd een foto gemaakt. De laatste was 133. Dus nog 133 te gaan tot aan Vaals.

In Thorn aangekomen moesten we nog een paar minuutjes wachten totdat  Marianne thuis kwam. Ze was vanochtend uit Japan thuisgekomen. Even samen thee gedronken en toen zijn we naar onze kamer gegaan. Gedoucht en op de fiets naar de Aldi voor eten! Allebei een maaltijdsalade meegenomen en een wijntje voor erbij. Thuis aangekomen was Marianne niet meer te zien. Ze lag waarschijnlijk in bed.
Samen hebben we gegeten en zijn toen Thorn gaan verkennen. Nog even bij de Pannenkoekenboer koffie gedronken en toen terug naar ‘huis’. Het verslag moest nog gemaakt worden!

Voor de overnachting morgen hebben we nog niks, maar we gaan naar Maastricht dus dat zal wel lukken en anders een B&B of hotel.