Dag 10: Nevers -Châteaumeillant 110,6 km

8 juni 2019 - Châteaumeillant, Frankrijk

Wat een dag....

Vanochtend om 8 uur aan het ontbijt, daarna spullen op de fiets gedaan en vertrokken. Ik kon Nevers vrij snel achter me laten en reed al gauw weer op een jaagpad. Het was koud maar droog. Onderweg kwam ik veel afgewaaide takken tegen. Het was dus bar en boos geweest ‘s nachts. Ook langs dit jaagpad zag ik weer de ene na de andere sluis en een soort keerpunt voor boten. Heel apart. Ondertussen fietste ik ook door het mooiste dorpje van Frankrijk, een plaatje. Weer op het jaagpad verder gefietst.  Het kanaal ging zelfs over de Loire (aquaduct) heen en hierna kwam een hele aparte sluis. Het zonnetje verdween en rechts van mij werd de lucht steeds donkerder. Ja hoor, de eerste druppels vielen. Nog een poosje doorgefietst, het was aardig vlak, tot het op een gegeven moment harder begon te regenen. Jas, broek en overschoenen aangetrokken. Hierna ging het echt hard regenen, dus extra opletten op de weg en met remmen. Weinig tot geen wind. Het ging goed zo. Nadat ik zo’n 70 km had gefietst hiel het op. Nog even doorgefietst om alles weer op te laten drogen en daarna de spullen weer in de fietstas gedaan. Inmiddels kwamen er steeds meer klimmetjes en het begon een beetje te waaien. Ik had gisteren wel gezien dat het ‘s middags zou gaan waaien dus dat klopte wel. Maar van een beetje wind ging over in harde en daarna zeer harde wind met flinke windstoten. Windkracht 6 ofzo. Het leek wel iets van mountainbike op het strand met storm. Ja want ik moest ook regelmatig klimmen en met het dalen moest ik zelfs meefietsen anders kwam ik niet vooruit. Nog 35 km. Ik had een hotel geboekt voor die avond🥴. Ik heb meer dan 4 uur gedaan over 35 km. Mijn knie deed zeer en dat werd steeds erger. Bij het laatste stuk stopte ik om de kilometer. Is dit nog leuk? NEE!

Na veel knokken en strijd kwam ik aan bij mijn hotel. Zo’n lieve mevrouw. Mijn fiets werd netjes weggezet. Ze hielp mijn bagage naar mijn kamer brengen. Geweldig. Zo aardig. Perfecte kamer. Ik heb eerst een half uur op bed gelegen en heb daarna een heerlijk bad genomen. Toen ik eruit wilde gaan lukte dat zowat niet. Vermoeidheid! Nou dan nog maar even wachten. Uiteindelijk is het toch geluktIn het hotel had ik om 20.00 uur een tafel gereserveerd. Ik had mijn routeboekje mee genomen toen ik ging eten. Nadat ik was gaan zitten hoorde ik iemand zeggen :’ Dezelfde route?’ . ‘Ja, blijkbaar, kom gezellig hier zitten’. Zodoende hebben Remco en ik samen zitten eten. Voor € 14,50 een driegangenmenu , ongelofelijk , met tussendoor nog een uitgebreid kaasplankje. Om 22.00 kroop ik in bed en was te moe om nog wat te doen, dus zaterdag mijn verhaal maar schrijven.

1. Jose:
    10 juni 2019
    Jeetje Marjon, wat een strijd! Je hebt het wel gedaan. Extra genieten van een bad en bed. Respect hoor! xx