Dag 11: Châteaumeillant-La Souterraine 94 km

8 juni 2019 - La Souterraine, Frankrijk

Vanochtend versliep ik me zowaar. Tot nu toe was ik iedere ochtend tussen 6.00 en 6.30 wakker. Vanochtend kreeg ik kramp in mijn kuit en toen zag ik dat het al half  8 was. Gauw opgestaan, opgefrist en aangekleed. Spullen ingepakt en om kwart over 8 zat ik klaar voor het ontbijt. Remco zat er al. We hebben samen ontbeten en om 9.00 uur fietsen we alle 2 weg, de tegenovergestelde richting in. Ik merkte al snel dat ik niet helemaal hersteld was van de vermoeidheid van gisteren. Mijn knie trouwens wel. Vandaag zou ik tot St. Priest-la-Feuille fietsen. Weer ruim 100 km. Ik ben dus op 94 km gestopt. Het weer was prima vandaag. Gemiddeld zo’n 17 graden en wel weer wind, maar goed te doen. Ik ben Nederland tenslotte gewend.

De eerste plaats, La Châtre, reed ik binnen en kwam op een gezellige plaatselijke markt terecht. Hierna volgde Sarzay met een mooi sprookjes kasteel. Voor een rondleiding kon ik nu niet terecht. Door gereden naar Neuvy-St.. Jan had daar overnacht. Ik begin hem aardig in te halen merk ik. Hierna volgde Cluis, 25 km van Chârtre. Ik stond daar even te wachten toen een man mij aansprak. ‘Kan het zijn dat ik u vanochtend ook in Chârtre heb gezien?’ ( Ik fiets vandaag de hele dag met mijn camouflage jasje aan, fluoriserend geel, valt niet op 😂😂). ‘Ja dat kan kloppen’. De man begon een heel verhaal over zijn wielren carrière te vertellen  totdat zijn vrouw hem riep. Was erg grappig. Hij had nog met Hinault gefietst.

Na Cluis fietste ik verder en na een flinke klim besloot ik even langs de weg een chocolade broodje te eten en wat te drinken. Al snel kwam er een man naar me toe en begon een praatje met mij. Uiteindelijk moest ik mee naar zijn huis, 50 meter terug, werd mijn bidon gevuld en kreeg ik een appel en een zak kersen mee van zijn vrouw voor de verdere tocht. Heel lief. Ze waren heel erg belangstellend en vroegen volop over mijn fietstocht. Leuk om mee te maken hoor.

Verder fietsend werd het zwaarder, door de hellingen en door mijn vermoeidheid. Na een daling reed ik recht op een groot stuwmeer af, vlak voor Crozant. Prachtig was het daar en wat een rust. Hierna volgde wel weer een klim van 1 km à 8%, maar je moet er tenslotte iets voor over hebben. Boven aangekomen had ik een prachtig uitzicht op de ruïnes van een burcht. Ondertussen had ik contact gehad met Rik en afgesproken dat hij mij komt ophalen in La Souterraine. We rijden dan naar de plaats waar hij zijn auto laat staan en vandaar pakken we morgen samen de route weer op. Ik zit nu tegenover het station op hem te wachten.

1. Marlène Doorneveld:
    12 juni 2019