Maandag 25 mei, dag 5 Tour du Pays Bas

25 mei 2020 - Nagele, Nederland

Ik weet niet hoe het komt maar weer een verband tussen de mensen waar ik sliep en mij.
Gisterenavond nog 2 Suske en Wiske boeken gelezen, die lagen daar en toen heerlijk geslapen. Om half 8 opgestaan want ik zou om half 9 ontbijten. Opgefrist en aangekleed en naar beneden gegaan om de tassen op de fiets te zetten. Tijdens het ontbijt kwam dus het fietsen ter sprake Deze mensen hadden veel gefietst, ook buiten Europa, o.a. op Java, Bali en Sumatra. De organisatie waarmee ze dit deden kwam uit Geldrop, wat een toeval. Perfect georganiseerd etc dus daar ga ik maar eens langs als ik weer in Geldrop ben. Indonesian Travel zit op Genoenhuis zei de man. Daarnaast vertelde hij dat zijn vader dus ook uit ‘s-Gravenzande kwam, nee geen tuinder maar bakker....Tot zover, mijn koffie aan het Ketelmeer is op en ik ga weer verder.

Na toch een paar lange en saaie stukken kwam ik terecht bij de Weerribben. De route die ik had uitgestippeld liep door Giethoorn heen. Hiervoor moest ik eerst nog met het pontje bij Jonen oversteken. Onderweg kwam ik een echtpaar tegen en ik informeerde of het pontje wel actief was,  ja hoor, je kunt alleen niet terug. Het is ivm corona een richtingsverkeer in Giethoorn en In dit geval de weg vanaf het pontje naar Giethoorn toe. Dat was niet erg, ik hoefde niet terug. Bij het pontje aangekomen stond daar een man op het punt weer weg te fietsen. Zijn er problemen met de pont? Ja hij is kapot en vaart niet meer. Jeetje, maak ik de route zodanig dat ik Giethoorn zonder buitenlandse toeristen kan bezoeken, kan ik er niet naar toe.  Het kon wel maar dan moest ik via Blokzijl en Muggenbeet (😂) er naar toe fietsen, 15 km extra. Toch maar gedaan. Medemblik is een leuk plaatsje met een kleine haven. Daar even bij de C1000 brood en melk gehaald voor onderweg. Verder naar Giethoorn. Ik moest naar Giethoorn-zuid fietsen om het toeristische deel in te kunnen. Weer eenrichtingsverkeer plus lopen met de fiets tussen 11.00 en 17.00 én je fiets links houden. Pfff . Het was erg leuk om te zien en zwaar om die fiets al die hoge bruggetjes op te duwen. Ik kon hem niet laten staan want dan moest ik weer helemaal naar het begin lopen, lastig hoor. Wat staan daar veel mooie opgeknapte oude boerderijen en andere huisjes. Zo mooi. Varen heb ik niet gedaan. Er lagen trouwens boten genoeg klaar.
Na Giethoorn richting de Weerribben-Wieden gefietst. Een ontzettend mooi natuurgebied. Wat een rust en wat een vogels zitten daar. Door het plaatsje (3 boerderijen) Nederland gefietst naar  Kalenberg. Het leuke daar is dat je op een smal fietspad tussen de huizen en het water doorfietst over allemaal bruggetjes. Helaas... eenrichtingsverkeer en laat het nou net niet de goeie kant zijn voor mij, dus weer omrijden. Ik zou om 17.00 uur bij Titi zijn maar die had ik inmiddels laten weten dat het later werd. Het laatste stuk, ongeveer 2,5 km was weer een grindpad.
Een grindpad met scherpe stukken grind! Ja hoor, lekke band! Nog even gelopen tot ik een mooi plekje vond en daar de binnenband gewisseld. Een kilometer later, in totaal 118,  was ik bij Titi. Een hele leuke vrouw. We hadden al afgesproken dat ik bij haar zou eten dus dat kwam prima uit. Nadat ik de tassen op mijn kamer had gezet en mij omgekleed had hebben we heerlijk buiten gegeten en zitten kletsen. Daarna ben ik mijn binnenband gaan plakken en gaan douchen. Morgen in Lemmer maar een nieuwe binnenband en lijm (die is op) gaan halen. Banden zijn weer goed opgepompt dank zij mijn handig apparaatje van de fiets-en wandelbeurs. Werk perfect, nu weer even opladen.
Mijn was mocht in de wasmachine, die ga ik nog even ophangen en dan ga ik slapen. Morgen voeg ik de foto’s toe, hier gaat het zonder WiFi erg traag.

1. Jan van Westerneng:
    25 mei 2020
    Wat heb je toch met banden Marjon, hoor alleen maar dat je aan het wisselen en plakken ben.
  2. Anne:
    26 mei 2020
    Zoo mam, dat was weer een lekker dagje! Die bruggetjes, dat zal zwaar zijn met die fiets! Vandaag weer beter weer! Geniet ervan:)
  3. Marjon:
    Thnx
  4. Jose:
    26 mei 2020
    Wat een leuke verslagen weer van 24 en 25e. Je maakt wat mee! Lekke band weer gehad dus die hoef je nu niet meer 😂.
    Veel plezier weer
  5. Marjon:
    Thnx en werk ze!
  6. W.A.A. Hoppermans:
    26 mei 2020
    De Weerribben zo prachtig en al die bruggetjes. Heel leuk, maar wij hadden natuurlijk geen bagage. Gemeen, hé ?
    In Giethoorn was dit weekend nog in het nieuws. Het was er veeeeeeeel te druk !!!!! Het is er overigens wel heel mooi en zeer speciaal.
    Gelukkig heb je nu lekker weer en ziet het er goed uit voor de komende dagen. En dan die leuke ontmoetingen !!!
    En ik zou "massief rubber" banden kopen, hoor.
    Geniet ervan, je hebt het verdiend en bent een bikkel.
  7. Marjon:
    28 mei 2020
    Het is ook heerlijk en al die dingetjes zoals wind, lekke banden, omleidingen horen er bij maar ze kwamen nu net op het verkeerde moment. De weerribben zijn prachtig, ik was er al eens geweest en wilde er persé weer langs fietsen. Zo leuk.