Vrijdag 29 mei, Dag 9 Tour de Twente 1

30 mei 2020 - Borne, Nederland

Vandaag ging de route van Emmen naar Borne. Ongeveer 100 kilometer te gaan. Gisteravond hadden we een lijstje ingeleverd voor het ontbijt en precies om 8 uur werd er op de deur geklopt en stond het ontbijt op een dienblad wat weer op een karretje stond, voor de deur. Ik moest het zelf even pakken. Op de kamer hebben we (bijna) alles opgegeten en de rest in de tassen gedaan en meegenomen. Terwijl Rik de fietsen uit de schuur haalde ben ik nog even op zoek gegaan naar koffie. De restaurants zijn nu zo behulpzaam, we kregen weer een gratis volle thermoskan koffie mee. De tassen op de fietsen gedaan en om 9.10 uur  weggereden. Al snel lieten we Emmen achter ons. We volgden vandaag net als gisteren de landelijke fietsroute LF14a. De bordjes stonden overal heel duidelijk aangegeven. Het landschap was afwisselend weide velden en weer bosgebieden (Noordbargerbos) . De temperatuur was rond de 10 graden en liep geleidelijk op richting 20 graden. In Coevorden hadden we na 35 kilometer de eerste stop in een prachtig park. Op het bankje met koffie en krentenbol zaten we te genieten van een eenden familie. Na een half uurtje zijn we weer verder gereden richting Jan in Rheeze.

De entree in Hardenberg was erg mooi, Je reed langs het water waar ze door middel van hout en stenen een sportparcours hadden aangelegd. Na Hardenberg was het weer landelijk fietsen. Bij sommige boerderijen hadden ze een typisch gevlochten Rietwerk hangen om een opening van een schuur af te schermen. In Rheeze aangekomen heb ik Jan gebeld. Hij kwam ons bij de slagboom ophalen. Eigenlijk mocht er geen bezoek op de camping komen maar volgens Jan kon het wel en we hielden ook netjes de afstand. Onder het genot van koffie/ thee en heerlijke koek hebben we zitten kletsen. Jan vertelde dat hij toch op de fiets naar Lourdes gaat en weer terug. Hij kan het niet laten. Frankrijk gaat 15 juni weer open dus Jan gaat. Nog even zijn stacaravan van binnen bekeken en toen zijn we weer vertrokken.  We zouden vanavond in Borne overnachten. Als we de route zouden volgen zoals ik hem gemaakt had dan zouden we boven de 110 km uitkomen, dus een stukje inkorten. Bij knooppunt 67 bij Marienberg, zouden we een andere route volgen tot Vroomshoop. Bij punt 67 zat een cafetaria. Daar hebben we  allebei een broodje kroket besteld en opgegeten bij het hek. Pff wel vermoeiend hoor corona maar we volgen de regels! Hierna naar Vroomshoop gefietst en vandaar naar Geesteren. Het was inmiddels erg warm geworden, de druppeltjes liepen langs mijn gezicht. Op het plein nog even wat gedronken en is Rik boodschappen gaan doen voor het eten. Nu het laatste stuk naar Borne. We fietsten nog een stuk langs het kanaal (Almelo-   ) wat erg rustig was. Het bos er naast was ook apart, veel kreupel hout. Om half 5 waren we bij Rik thuis.  Onze spullen weer uitgepakt. Gedoucht en eten gekookt. Heerlijke pasta lekker buiten zitten eten.
Na het eten hebben we de hoge druk spuit op de kettingen gezet en ze schoon gespoten en weer geolied. Dat was hard nodig.  Wat doen we morgen? Eerst mam gebeld of ik vrijdag haar auto mocht lenen om Rik naar huis te brengen. De fiets mag namelijk nog niet in de trein. Dat was prima. Dus donderdagavond moeten we in Geldrop zijn. Dan houden we nog 1 dag over. We kunnen in Limburg gaan fietsen of in Twente. Dat laatste zou weer een goedkope overnachting worden bij casa de Rik. We kozen hiervoor en zouden morgen een rondje van 90 km in de buurt gaan fietsen. De laptop gepakt en samen een mooie route gemaakt (routeyou). Deze weer in onze Garmin gezet en de route voor morgen was klaar. Daarna hebben we nog tot een uur of half 11 buiten zitten kletsen. Ja mijn schrijven schiet er zo een beetje bij in. Om 23.00 uur lag ik in bed. Nog een klein stukje geschreven, de rest zou morgen ( dus vandaag 30 mei) wel komen.

1. Jan van Westerneng:
    30 mei 2020
    Leuk dat jullie even langs kwamen Marjon.
  2. Marjon:
    2 juni 2020
    Jij nog bedankt voor de ontvangst
  3. Anne van den Berg:
    30 mei 2020
    Ziet er heerlijk uit mam! Jullie hebben goed weer dit weekend:) Gezellig dat jullie bij Jan langs zijn geweest :)
  4. Marjon:
    2 juni 2020
    We hebben zeker goed weer. Als ik in Spanje zou fietsen zou ik regen gehad hebben 😂😂