Zaterdag 23 mei, dag 3 rondje NL

23 mei 2020 - Westerland, Nederland

Gisteravond heb ik nog even wakker gelegen, ik denk dat het door de koffie kwam. Daarna weer prima geslapen. Om half 9 stond het ontbijt klaar. Ik had meteen mijn tassen mee naar beneden genomen. Het was erg uitgebreid. Misschien omdat ik dit jaar, met dat coronavirus , De eerste gast was. Yoghurt met muesli, brood, kaas, tomaatjes, eitje, thee, jus etc. Ik mocht ook een lunchpakket voor onderweg meenemen en mijn thermoskan werd gevuld met koffie. Geweldig. Rond kwart voor 10 vertrok ik richting het westen. De wind was helaas niet minder geworden. ZW5!  Na Alkmaar reed ik richting Bergen, door een mooi groen gebied en een stuk door Bergen zelf. Wat een huizen en gebouwen stonden daar. Prachtig. De duinen zijn hier overal zo breed en zo bebost met mooie fietspaden. Ook kom je stukken tegen waarbij je het idee krijgt dat je op de Veluwe fietst. Verder zag ik veel mountainbikers rijden waar volgens de borden ook een apart parcours voor was aangelegd. Het waaide hard en de zon scheen. Wind in de rug is heerlijk Maar zijwind is niet fijn met een zware fiets. Van Bergen naar Petten naar St. Maartenszee Naar Callantsoog naar Grooten Keeten. Daar heb ik koffie gedronken en wat gegeten. In de buurt van St. Maartenszee werd het mooie duinpan opeens een pad met grind en schelpen. Bij een stijle helling kon ik niet op tijd loskomen met mijn voet en ging ik onderuit. Bloedende knie! Gelukkig had ik voor Moederdag natte tissues gekregen en kon mijn knie schoongemaakt worden. Pleister erop en door gaan. Ik viel erg zacht, had geen vaart. Mijn fiets mankeerde niks! Verder richting Julianadorp en Den Helder. Mooi fietspad, niet druk, heel veel wind. Vlak voor Den Helder liep het fietspad over de Zeepromenade. Hierdoor fietste ik vlak langs het strand. Er waren aardig wat surfers bezig. Mooi om te zien. In de haven kwam net de boot uit Texel binnen. Toevallig fietste ik langs het koninklijk instituut voor de Marine. Veel boten gezien. Onderzeeër etc..Ik wilde nog wat eten voor vanavond halen en broodjes voor morgen dus ben ik in het centrum op zoek gegaan naar een supermarkt. AH gevonden en wat te eten gehaald. Daarna weer verder. Ik fietste lang Den Helder AirPort tevens Maritiem Vliegkamp De Kooy naar Het oosten. De wind bleef maar aanhouden brrr. Bij de Van Ewijcksluis ben ik weer gestopt voor koffie en brood. Er kwam een oudere damen aangewandeld met haar hondje en ging even bij mij aan de picknictafel zitten. Ze bleek uit Rotterdam te komen. Haar man had eerst gevaren en was later in Den Helder gestationeerd. Van Rotterdam, naar Egmond aan zee naar Den Helder verhuisd. Ze vroeg waar ik vandaan kwam. Het Westland. Maar uit welk dorp? ‘s-Gravenzande. Toevallig , daar kwamen haar opa en oma vandaan ( haar vader is in 1900 geboren, dus we zitten in rond 1875.... Ik vroeg belangstellend hoe deze mensen dan heetten.. Van Nieuwkerk en Boers... lachen... mijn schoonzoon heet ook Boers.. wie weet is dat nog familie ... was een erg leuk gesprek. Maar ik moest verder naar Westerland. Onderweg zag ik veel bollenvelden. Dit schijnt sinds een jaar of 10 geleden erg in opkomst te zijn in deze omgeving. Ik fietste om het Amstelmeer heen en zou heerlijk de wind in de rug hebben, ware het niet dat dit een weg was met bomen en struiken die de wind grotendeels tegen hield. In Westerland bleek ik bij een erg oude boerderij te moeten zijn. Aanbellen hielp niet. Achterom gelopen en daar op de deur geklopt. Een mevrouw van 88 deed open. Ik zei dat ik een reservering had. Volgens haar niet. Bleek een grapje te zijn . Ik kwam in een erg oud maar toch netjes gedeelte van de schuur terecht. Daar had ze een soort appartement ( groot woord hoor), keukenblok, slaap en zitgedeelte plus douche. Mijn spullen van de fiets gehaald en daarna met haar een kop thee gedronken. Ze woont hier alleen en dat corona doet zijn best maar. Volgens de dokter komt het hier niet. Daarna gedoucht en aan dit stukje begonnen. Dag 3 is voorbij ‘gevlogen’!

1. Jan van Westerneng:
    23 mei 2020
    Ik vandaag nog wel aan je gedacht Marjon, met die wind.
  2. Marjon:
    24 mei 2020
    Ja, wat dat betreft is het goed dat je niet onderweg bent naar Lourdes en verder .
  3. Angela:
    24 mei 2020
    Moest vandaag wel aan je denken! Wat een wind!
  4. Marjon:
    Ja, wel heftig. Hoort erbij 😩🤪
  5. W.A.A. Hoppermans:
    24 mei 2020
    Heel vervelend die wind. Ik dacht dat we al heel wat gezien hadden van Nederland maar lezen en leren we er nog het nodige bij. Heerlijk om te lezen, en je schrijft zo gezellig.
  6. Marjon:
    24 mei 2020
    Dank je. Mijn topografie Van Nederland gaat ook met sprongen vooruit 😊.