Woensdag 27 mei, Dag 7 Tour des trois provinces

27 mei 2020 - Eelderwolde, Nederland

Gisteravond lag ik al om half 10 in bed. Even op mijn mobiel naar Beau kijken... heel even en toen maar gaan slapen. Ik merk dat iedere dag 100 plus kilometers fietsen nu toch wel. Weer als een blok geslapen tot half 7. Ik hoorde Annie ook al opstaan. Ik ben nog even blijven liggen en tenslotte om 8 uur opgestaan. Mijn spulletjes weer ingepakt en naar beneden gegaan met 2 tassen. Annie schrok, het is 8 uur en je wilde toch om half 9 ontbijten? Klopt, doe rustig aan. Ik heb alle tijd!! Daarna de andere spullen naar beneden gebracht, op de fiets gedaan, bidons gevuld. Ik was bijna startklaar. Annie had voor een heerlijk ontbijt gezorgd. Yoghurt met cruesli, aardbeien, banaan, diverse soorten brood en beleg en een gekookt eitje. Heerlijk. Ze had ook verse koffie gezet voor in mijn thermoskan.
Annie heeft een eengezinswoning  waar ze alleen woont. Hele mooie grote badkamer waar dus op de deur staat dat het de badkamer is en verder staan er op de deuren op de 1ste etage ‘privé’, kamer 1, kamer 2 en kamer 3. Ze kan in totaal 6 gasten hebben en gemiddeld heeft ze toch zeker  2 à 3 reserveringen per dag. Het komend weekend zou ze helemaal vol zitten vanwege de 11 stedentocht ( fietsers). Ze heeft zoveel annuleringen dat ze maar een andere agenda gaat kopen en opnieuw gaat beginnen met het inschrijven van alle aanmeldingen. Ze mist de gezelligheid van al die mensen heel erg zei ze. Bij het afrekenen had ze een portefeuille met kleine vakjes waarbij in ieder vakje een sticker zat met de munt die daar in zat. Heel komisch. De koffie moest ik trouwens wel extra betalen. Prima hoor Annie!

Daarna op weg naar Groningen. Het zou 16 graden en NO3 worden.  Jammer van die wind maar ja, niks aan te doen. Ik zat meteen buiten Sneek in een mooi natuurgebied richting Akkrum. Van Akkrum - Nes, Goengahuizen, Damhus, Nij Beets, Hippolytuskerk, Olterterp, Boerenbedrog, Bakkeveen, Landweer Allardsoog, Een West, Zwartendijksterschans, Steenbergen, Roderwolde en Jacobskerk.

Zo ongeveer, want het zijn hier toch aparte plaatsen. In Akkrum staat Terptsjerke, een kerkgebouw uit 1759, gebouwd bovenop een Trjerp. In Nes staat een soort gelijke klok, iets kleiner, als op de Waalsdorpervlakte. In Goengahuizen bijvoorbeeld, woonde eind 2019 maar 55 mensen.
Het is wel een echt veen en turfgebied hier. Ik fietste ook nog ergens langs een openluchtmuseum dat over turfsteken ging. Iets verder op de dag veranderde de omgeving van  grote vergezichten naar een bosrijkere omgeving. Dat was met al die wind wel prettig. Die uitgestrekte natuurlandschappen met al dat water en vogels is prachtig hoor maar een heel stuk door de bossen fietsen vond ik ook heerlijk. Rond half 2, 50 km gefietst, kwam ik bij een prachtig door rododendrons omgeven meertje. De freulevijver.  Een bestaand meertje werd rond 1900 in opdracht van freule Eritia Ena Romelia Lycklama à Nijeholt vergroot en verfraaid tot een vijver. Bij de vijver liet zij een theekoepel en een botenhuis aanleggen, zodat haar gasten zich konden verpozen. De theekoepel brandde later af en werd vervangen door een prieel. Aldus Wikipedia. Daar heb koffie gedronken en mij brood en tomaatjes opgegeten. Ik kon weer verder. Nu sla ik een stukje over... en uiteindelijk had ik na wat zoeken het Valk-hotel in Eelderwolde gevonden. Ingecheckt. Rik houdt niet van ‘Vrienden op de fiets’ dus de komende week hotels of B&B’s, wel jammer maar ik vind het ook heel gezellig en fijn dat Rik meefietst. De kamer werd door het hotel opgewaardeerd en ik kon heerlijk de jacuzzi en sauna gebruiken. Rik zou nl pas rond half 9 komen. Wat een verschil weer, een paar dagen geleden in een ‘bed’ op een oude boerderij en nu weer dit. Ik wilde een simpele vakantie, low-budget etc.. ha ha ha.  Nu heerlijk opgefrist, ik heb gelukkig ook nog hotel-waardige kleding bij me. Die aangetrokken en op het terras een 0,0% biertje gedronken en aan mijn verhaal begonnen. Net nog even met Marieke, Chris en Tim gefacetimed en met Henny. Dit was het voor nu, zo meteen in het restaurant eten, weer eens iets anders dan magnetron pasta van AH 😆.
Ja, Tour de trio’s provinces... Ik ben vandaag van Friesland naar Groningen gefietst maar reed ook nog een stukje Bij Allardsoog, door Drenthe. Een heel raar hoekje!

1. Jan van Westerneng:
    27 mei 2020
    Wat kun je leuk schrijven Marjon, kijk iedere dag weer uit naar je reisblog.
  2. Marjon:
    Dank je en tot morgen.
  3. Anne van den Berg:
    27 mei 2020
    Wat heerlijk mam!! Klinkt goed!! Respect voor vandaag hoor, stond weer behoorlijk wat wind! Groetjes aan Rik!! Liefs!
  4. Marjon:
    Dank je meid
    Groetjes terug.
  5. AMW Kolner:
    28 mei 2020
    Zo te lezen heb je een perfecte fietsvakantie Marjon.
    Geniet er maar lekker van.
    Groetjes, Agnes
  6. Jan Steenvoort:
    28 mei 2020
    Leuke verhalen Marjon en ja, iedere dag 100+ km....... heel knap van je! Petje af! Veel plezier nog in de komende dagen en hopelijk blijft het mooi weer! Want dat fietst een stuk lekkerder! (I know!!!)
    groetjes, Jan
  7. Marjon:
    2 juni 2020
    Tot nu toe hebben we veel geluk met het weer Jan. Jan en die 100+ voel ik echt wel!
  8. Marjon:
    3 juni 2020
    Dank je Jan,
    Gelukkig is het mooi weer gebleven. Morgen misschien regen. We zien wel.
    Groetjes van mij ook voor Ada.